Scrumban dolgozni menő. Ki lehet írni a weboldalra, el lehet mondani az ügyfeleknek, fel lehet tüntetni az álláshirdetében, és talán még csajozni is lehet vele. Messziről a scrum egy nem túl előíró keretrendszer, van pár szabály, szerepkör, meeting amiket be kell tartani, meg kell teremteni és tartani. 2016-ig akár gyerekjátéknak is tűnhetett, ám ekkor megjelentek a scrum értékek; a bátorság, nyitottság, elkötelezettség, tisztelet és fókusz. Ezeknek az értékeknek meg kell valósulniuk ahhoz, hogy a scrumot jól csináljuk. A scrumot a fentieken kívül azért jó jól csinálni, hogy még ügyesebben tudjunk komplex problémákon dolgozni, és még többet ki tudjunk hozni a csapatunkból.
Nem törekszem a körülírásukra, a jobb megértésükhöz inkább gyakran előforduló példákat hozok a csorbulásukra.
Bátorság
- A fejlesztő csapat egy szó nélkül hagyja planningen, hogy a PO teletömje a sprintet feladatokkal úgy, hogy mindenki tudja, a backlog fele sem lesz készen a végére.
- A retrón mindenki hallgat, amikor pl. az előbbi problémáról kellene beszélgenti.
- Nem adsz visszajelzést a szomszéd asztalnál ülőnek, hogy ne interruptoljon hárompercenként, mert beletörik az agyad.
- Az összes bizonytalan, nagy és szívós feladatot magadra vállalod, és áldozatszerepben tetszelegsz már sprintek óta.
- Planningen nem teszed fel a kérdéseid, mert attól tartasz, túl alapvetőek, és hülyének fognak nézni.
- A napnál is világosabb, hogy az ügyfél egy értelmetlen, értéktelen és drága feladatot tart a legfontosabbnak, és te hagyod, hogy bekerüljön a sprint backlogba.
- A nehéz, ismeretlen feladatot a sprint végéig tologatjátok, azt remélve, hogy csoda történik, és az utolsó nap eltűnik backlogból.
Nyitottság
- Lehülyézed az alapvető kérdést feltevő csapattagot planningen.
- A retrón kijön, hogy túl sokat interruptolod az embereket, és te ahelyett, hogy partner lennél a megoldáskeresésben, megsértődsz.
- Kiderül sprint közben, hogy az egyik story-t meg lehet oldani egy sokkal jobb ötlettel, de a PO ragaszkodik az eredeti ötlethez, mert így egyeztetek meg planningen.
- Nem veszel részt a Scrum Master workshopján, mondván, ez gyerekeskedés.
- Nem próbálod ki a pair programmingot, mert egyszer olvastál egy cikket arról, hogy mennyire haszontalan.
Elkötelezettség
- A sprint utolsó napján az látszik, hogy nem fog teljesülni a sprint célja, ezért megegyeztek, hogy tovább bent maradtok aznap, de te pontban 5 órakor felállsz, és egy szó nélkül hazasétálsz.
- Csak a neked tetsző (finom) feladatokat vagy hajlandó megoldani a sprint backlogból.
- A sprint végén olyan feladatokat raksz Done-ba, amik nem felelnek meg a Definition of Done-nak, mondván, demóra jó lesz, a többit meg majd befejezed.
Tisztelet
- A sprint review-n csak akkor nem nyomogatod a telefonodat, amikor a te feladataid kerülnek bemutatásra.
- Késel bármilyen eseményről.
- Nem tartod be a feature freeze-t, amiben a csapattal együtt megegyeztetek.
- Öntörvényűen megszegsz bármilyen csapatszabályt.
- Nem készülsz fel a standupra, és hebegsz-habogsz, amikor rád kerül a sor.
- Planningen nem hagyod, hogy a csapattagod prezentálja az ötletét az adott funkció implementálásával kapcsolatban, mert a tiéd biztos jobb.
- PO-ként felülírod a csapat becslését a feladatokon, hogy valahogy betuszkolj még feladatokat a sprintbe.
Fókusz
- A standupokon zsinórban kikerülitek a sprint célhoz kapcsolódó feladatokat.
- Minden feladatba belekezdesz, és félbehagyod őket, amikor meguntad. (Ilyenkor pedig művészi ravaszsággal in progress-ből openbe mozgatod őket, hogy nehogy valaki észrevegye.)
- A meetingek darabokra szakítják a napodat, és képtelen vagy belemélyedni egy feladatba.
- Mindenki hozzád fordul a kérdéseivel, és folyamatosan interruptolva vagy.
- A sprint utolsó két napján akarjátok behozni a hetes csúszást, és össze-vissza kapkodtok.
- Az ügyfél sprintenként változtatja a product backlogban lévő elemek sorrendjét, és folyamatosan bukik a release terv.
A scrum az segít!
Példák scrum elemekre, amik segítenek az értékek megvalósulásában:
- Sprint: lehetőséget ad a kísérletezgetésre, a gyorsan elbukásra. Ha retrón kitaláltok egy új ötletet, annak sikerességét a következőn meg lehet vizsgálni.
- Sprint cél: segít tartani a fókuszt, és közös megértést adni arról, hogy mi a legfontosabb a sprintben.
- Fix események: nem tömik tele a naptárad felesleges meetingekkel, mert a scrum események többnyire lefedik a fejlesztéshez szükséges megbeszéléseket.
- Szerepek: mindenki tudja, hogy mire kell fókuszálni, és milyen feladatokkal kell foglalkoznia.
- Sprint review: lehetőséget ad ötletelni a termékkel kapcsolatban.
- Retrospektív: mélyen magunkba nézünk, és keressük az utat, hogyan és miben lehetünk jobbak.
Mi a különbség a Scrum Master és a Puppet Master között?
Ha Puppet Master vagy, hagyod, hogy elbábozzák a scrumot, az események meg legyenek tartva, a time-boxok be legyenek tartva, de a végén senki sem lesz elégedett, és senki nem élvezi azt, amit csinál. Amíg az értékek nem valósulnak meg, és sorozatosan sérülnek, addig csak bábozni lehet a scrumot. A bábozáshoz pedig nem szükséges külön embert tartani, mert bábozni bárki tud. Viszont Scrum Masterként feladatod, hogy ezeket az értékeket megismertesd a csapattal, és tükröt tarts nekik, amikor csorbulni látszanak. Tarts előadást, workshopot, 1on1-okon hozd fel, beszélgess róla, és mutasd meg nekik, mennyire jól lehet ezt csinálni! :)
Források
- Scrum Guide
- Virgo Scrum Master Community: Előadás az öt értékről
Ha tetszett, iratkozz fel a blogomra, vagy kapcsolódjunk linkedinen.